Algemene economie voor het bedrijf

Macro-, meso- en micro-economie als stuurinstrument voor de onderneming

Hieronimus van Sassen

Boek
Algemene economie voor het bedrijf
cover15-04-2022

ISBN 9789024442805

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 400 pagina's

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Economie en management > Hogere economische studies > Management
Economie en management > Hogere economische studies > Economie Algemeen
Economie en management > Strategie en organisatie

Economische kennis speelt een hoofdrol bij het opzetten en voortbestaan van iedere commerciële organisatie. De methode Algemene economie voor het bedrijf geeft een compleet beeld van het samenspel tussen economie in het groot, economie in de directe omgeving van het bedrijf en de economie in de onderneming zelf. Door de samenhang tussen de macro-, meso- en micro-economie krijgen studenten en professionals inzicht in de relevantie, impact en praktische toepasbaarheid van grotere economische vraagstukken in commerciële organisaties. Economie wordt zo ingezet als stuurinstrument van de onderneming.

 

Inhoud

De methode bestaat uit negen thema's:

 

Thema 1 De functie van algemene economie (micro)

Thema 2 Bedrijfskenmerken en –omgeving (meso)

Thema 3 Consumptie (macro)

Thema 4 Conjunctuur (macro)

Thema 5 Productie, voorraad en kosten (micro)

Thema 6 Internationale handel (macro)

Thema 7 Ondernemingsfinanciering en –vermogen (micro)

Thema 8 Monetair beleid, inkomen en geld (macro)

Thema 9 Algemene economie voor het ondernemingsplan (meso)

 

In alle thema’s komen inzichten en ontwikkelingen rondom ecologische, sociale en economische duurzaamheid aan de orde. Op die manier vormen duurzaamheidsaspecten een geïntegreerd onderdeel van de financiële en bedrijfskundige prestaties van ondernemingen. Zo worden toonaangevende voorbeelden en maatschappelijke ontwikkelingen aangegeven rondom circulaire economie, inclusive business en local economy.
 

De student krijgt per thema steeds een maximaal beeld van de impact van grotere economische ontwikkelingen en actualiteiten op de eigen onderneming. Economie vormt zo de basis voor uiteenlopende strategische, tactische en operationele beslissingen in het bedrijf en wordt het stuurinstrument van de onderneming.

De negen thema’s kunnen op verschillende manieren worden ingezet:

  • De negen thema’s kunnen integraal worden ingezet; studenten bestuderen dan het hele boek plus de informatie op de website, en kunnen alle opdrachten bij de complete leerstof maken.
  • Een selectie van thema’s kan als leereenheid gekozen worden, bijvoorbeeld de thema’s 3, 4 en 8 voor een leereenheid Macro-economie, of de thema’s 1 en 7 voor een leereenheid Financiering.
  • Thema’s kunnen afzonderlijk bestudeerd worden, bijvoorbeeld als ondersteuning bij projecten, of het opzetten van een afstudeeronderzoek of ondernemingsplan. 


Inclusief website met o.a. het online boek

Op de bijbehorende website vinden studenten per thema

  • een ‘verwerkingsopdracht’ aan de hand van een nieuwsbericht;
  • een financiële opdracht in de vorm van een Excel-bestand met daarin de belangrijkste financiële overzichten voor iedere onderneming (balans, winst-en-verliesrekening, liquiditeitsoverzicht en in sommige gevallen het masterbudget);
  • een toepassingsopdracht.

Daarnaast biedt de website per thema PowerPoints en begrippenlijsten en het online boek. Voor docenten is extra toetsmateriaal beschikbaar.

 

Kenmerken

  • Integrale kennis van economische thema’s, dus de samenhang tussen de micro-, meso- en macro-verschijningsvormen van economische onderwerpen.
  • Praktische insteek; de relatie met de (eigen) onderneming staat centraal.
  • Modulaire opbouw en daarmee maximale vrijheid bij het samenstellen van het lesmateriaal.
  • Ook geschikt voor gebruikers met een niet-economische achtergrond.

 

Doelgroep

De methode is geschikt voor:

  • hbo-studenten uit alle leerjaren binnen het domein Business Administration, zoals Commerciële economie en Bedrijfseconomie;
  • hbo-studenten bij opleidingen met commerciële onderdelen, zoals Bedrijfskunde, Bestuurskunde en Overheidsmanagement, en Industrieel Product Ontwerpen;
  • professionals binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb).

 

Hieronimus van Sassen MBA is als economiedocent werkzaam bij de faculteit Business, Finance & Marketing van De Haagse Hogeschool, onder andere bij de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.

cover15-04-2022

ISBN 9789024442805

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 400 pagina's

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Economie en management > Hogere economische studies > Management
Economie en management > Hogere economische studies > Economie Algemeen
Economie en management > Strategie en organisatie

Economische kennis speelt een hoofdrol bij het opzetten en voortbestaan van iedere commerciële organisatie. De methode Algemene economie voor het bedrijf geeft een compleet beeld van het samenspel tussen economie in het groot, economie in de directe omgeving van het bedrijf en de economie in de onderneming zelf. Door de samenhang tussen de macro-, meso- en micro-economie krijgen studenten en professionals inzicht in de relevantie, impact en praktische toepasbaarheid van grotere economische vraagstukken in commerciële organisaties. Economie wordt zo ingezet als stuurinstrument van de onderneming.

 

Inhoud

De methode bestaat uit negen thema's:

 

Thema 1 De functie van algemene economie (micro)

Thema 2 Bedrijfskenmerken en –omgeving (meso)

Thema 3 Consumptie (macro)

Thema 4 Conjunctuur (macro)

Thema 5 Productie, voorraad en kosten (micro)

Thema 6 Internationale handel (macro)

Thema 7 Ondernemingsfinanciering en –vermogen (micro)

Thema 8 Monetair beleid, inkomen en geld (macro)

Thema 9 Algemene economie voor het ondernemingsplan (meso)

 

In alle thema’s komen inzichten en ontwikkelingen rondom ecologische, sociale en economische duurzaamheid aan de orde. Op die manier vormen duurzaamheidsaspecten een geïntegreerd onderdeel van de financiële en bedrijfskundige prestaties van ondernemingen. Zo worden toonaangevende voorbeelden en maatschappelijke ontwikkelingen aangegeven rondom circulaire economie, inclusive business en local economy.
 

De student krijgt per thema steeds een maximaal beeld van de impact van grotere economische ontwikkelingen en actualiteiten op de eigen onderneming. Economie vormt zo de basis voor uiteenlopende strategische, tactische en operationele beslissingen in het bedrijf en wordt het stuurinstrument van de onderneming.

De negen thema’s kunnen op verschillende manieren worden ingezet:

  • De negen thema’s kunnen integraal worden ingezet; studenten bestuderen dan het hele boek plus de informatie op de website, en kunnen alle opdrachten bij de complete leerstof maken.
  • Een selectie van thema’s kan als leereenheid gekozen worden, bijvoorbeeld de thema’s 3, 4 en 8 voor een leereenheid Macro-economie, of de thema’s 1 en 7 voor een leereenheid Financiering.
  • Thema’s kunnen afzonderlijk bestudeerd worden, bijvoorbeeld als ondersteuning bij projecten, of het opzetten van een afstudeeronderzoek of ondernemingsplan. 


Inclusief website met o.a. het online boek

Op de bijbehorende website vinden studenten per thema

  • een ‘verwerkingsopdracht’ aan de hand van een nieuwsbericht;
  • een financiële opdracht in de vorm van een Excel-bestand met daarin de belangrijkste financiële overzichten voor iedere onderneming (balans, winst-en-verliesrekening, liquiditeitsoverzicht en in sommige gevallen het masterbudget);
  • een toepassingsopdracht.

Daarnaast biedt de website per thema PowerPoints en begrippenlijsten en het online boek. Voor docenten is extra toetsmateriaal beschikbaar.

 

Kenmerken

  • Integrale kennis van economische thema’s, dus de samenhang tussen de micro-, meso- en macro-verschijningsvormen van economische onderwerpen.
  • Praktische insteek; de relatie met de (eigen) onderneming staat centraal.
  • Modulaire opbouw en daarmee maximale vrijheid bij het samenstellen van het lesmateriaal.
  • Ook geschikt voor gebruikers met een niet-economische achtergrond.

 

Doelgroep

De methode is geschikt voor:

  • hbo-studenten uit alle leerjaren binnen het domein Business Administration, zoals Commerciële economie en Bedrijfseconomie;
  • hbo-studenten bij opleidingen met commerciële onderdelen, zoals Bedrijfskunde, Bestuurskunde en Overheidsmanagement, en Industrieel Product Ontwerpen;
  • professionals binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb).

 

Hieronimus van Sassen MBA is als economiedocent werkzaam bij de faculteit Business, Finance & Marketing van De Haagse Hogeschool, onder andere bij de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.

U heeft geen toegang tot deze publicatie
Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop
Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.Naar de webshop
Inloggen met uw account
Heeft u al een account, of heeft u een activatiecode voor deze publicatie? Log dan eerst in of maak een account aan.