Economische kennis speelt een hoofdrol bij het opzetten en voortbestaan van iedere commerciële organisatie. De methode Algemene economie voor het bedrijf geeft een compleet beeld van het samenspel tussen economie in het groot, economie in de directe omgeving van het bedrijf en de economie in de onderneming zelf. Door de samenhang tussen de macro-, meso- en micro-economie krijgen studenten en professionals inzicht in de relevantie, impact en praktische toepasbaarheid van grotere economische vraagstukken in commerciële organisaties. Economie wordt zo ingezet als stuurinstrument van de onderneming.
Inhoud
De methode bestaat uit negen thema's:
Thema 1 De functie van algemene economie (micro)
Thema 2 Bedrijfskenmerken en –omgeving (meso)
Thema 3 Consumptie (macro)
Thema 4 Conjunctuur (macro)
Thema 5 Productie, voorraad en kosten (micro)
Thema 6 Internationale handel (macro)
Thema 7 Ondernemingsfinanciering en –vermogen (micro)
Thema 8 Monetair beleid, inkomen en geld (macro)
Thema 9 Algemene economie voor het ondernemingsplan (meso)
In alle thema’s komen inzichten en ontwikkelingen rondom ecologische, sociale en economische duurzaamheid aan de orde. Op die manier vormen duurzaamheidsaspecten een geïntegreerd onderdeel van de financiële en bedrijfskundige prestaties van ondernemingen. Zo worden toonaangevende voorbeelden en maatschappelijke ontwikkelingen aangegeven rondom circulaire economie, inclusive business en local economy.
De student krijgt per thema steeds een maximaal beeld van de impact van grotere economische ontwikkelingen en actualiteiten op de eigen onderneming. Economie vormt zo de basis voor uiteenlopende strategische, tactische en operationele beslissingen in het bedrijf en wordt het stuurinstrument van de onderneming.
De negen thema’s kunnen op verschillende manieren worden ingezet:
Inclusief website met o.a. het online boek
Op de bijbehorende website vinden studenten per thema
Daarnaast biedt de website per thema PowerPoints en begrippenlijsten en het online boek. Voor docenten is extra toetsmateriaal beschikbaar.
Kenmerken
Doelgroep
De methode is geschikt voor:
Hieronimus van Sassen MBA is als economiedocent werkzaam bij de faculteit Business, Finance & Marketing van De Haagse Hogeschool, onder andere bij de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.
Economische kennis speelt een hoofdrol bij het opzetten en voortbestaan van iedere commerciële organisatie. De methode Algemene economie voor het bedrijf geeft een compleet beeld van het samenspel tussen economie in het groot, economie in de directe omgeving van het bedrijf en de economie in de onderneming zelf. Door de samenhang tussen de macro-, meso- en micro-economie krijgen studenten en professionals inzicht in de relevantie, impact en praktische toepasbaarheid van grotere economische vraagstukken in commerciële organisaties. Economie wordt zo ingezet als stuurinstrument van de onderneming.
Inhoud
De methode bestaat uit negen thema's:
Thema 1 De functie van algemene economie (micro)
Thema 2 Bedrijfskenmerken en –omgeving (meso)
Thema 3 Consumptie (macro)
Thema 4 Conjunctuur (macro)
Thema 5 Productie, voorraad en kosten (micro)
Thema 6 Internationale handel (macro)
Thema 7 Ondernemingsfinanciering en –vermogen (micro)
Thema 8 Monetair beleid, inkomen en geld (macro)
Thema 9 Algemene economie voor het ondernemingsplan (meso)
In alle thema’s komen inzichten en ontwikkelingen rondom ecologische, sociale en economische duurzaamheid aan de orde. Op die manier vormen duurzaamheidsaspecten een geïntegreerd onderdeel van de financiële en bedrijfskundige prestaties van ondernemingen. Zo worden toonaangevende voorbeelden en maatschappelijke ontwikkelingen aangegeven rondom circulaire economie, inclusive business en local economy.
De student krijgt per thema steeds een maximaal beeld van de impact van grotere economische ontwikkelingen en actualiteiten op de eigen onderneming. Economie vormt zo de basis voor uiteenlopende strategische, tactische en operationele beslissingen in het bedrijf en wordt het stuurinstrument van de onderneming.
De negen thema’s kunnen op verschillende manieren worden ingezet:
Inclusief website met o.a. het online boek
Op de bijbehorende website vinden studenten per thema
Daarnaast biedt de website per thema PowerPoints en begrippenlijsten en het online boek. Voor docenten is extra toetsmateriaal beschikbaar.
Kenmerken
Doelgroep
De methode is geschikt voor:
Hieronimus van Sassen MBA is als economiedocent werkzaam bij de faculteit Business, Finance & Marketing van De Haagse Hogeschool, onder andere bij de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.