Geef ze het nakijken

Over activerende feedback en schrijfbegeleiding

Jacqueline van Kruiningen, Joy de Jong

Boek
Geef ze het nakijken
cover15-07-2022

ISBN 9789024437436

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 152 pagina's

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Onderwijs en opvoeding > Docent professionalisering
Communicatie > Communicatieve Vaardigheden

Studenten aan hogescholen en universiteiten produceren flink wat teksten: papers, essays, verslagen, scripties en allerlei beroepsproducten. En al dat werk moet worden ‘nagekeken’. Docenten en begeleiders besteden veel tijd aan het geven van feedback. Maar worden studenten er eigenlijk wel beter van?

 

Dit boek presenteert alternatieven voor ‘commentaar leveren’ of ‘correctie’, namelijk activerende feedback die studenten aanzet om beter te (leren) plannen, schrijven, evalueren en herschrijven. De boodschap is: geef de schrijvers ‘het nakijken’. Een belangrijke tussenstap hierbij is: stilstaan bij mogelijke oorzaken van schrijfproblemen, zoals kennisgebrek, onvoldoende vaardigheden, attitude en/of omstandigheden. Deze analyses maken feedback heel wat efficiënter.

 

De inhoud van dit boek is gebaseerd op een unieke bundeling van wetenschappelijk onderzoek en meer dan 30 jaar ervaring met schrijfonderwijs en -begeleiding in het hoger onderwijs. De auteurs geven algemene feedbackstrategieën en concrete tips voor het verhogen van motivatie en self-efficacy van studentschrijvers, voor feedback bij veelvoorkomende tekstproblemen, voor de inzet van peer feedback en voor het voeren van efficiënte begeleidingsgesprekken.

 

Joy de Jong coördineert het Skills lab aan de Universiteit Utrecht, is docenttrainer, schrijfcoach en auteur van het Handboek Academisch Schrijven. Ze deed onderzoek naar scriptiegesprekken. Jacqueline van Kruiningen is lector Taalontwikkeling aan de Hogeschool Rotterdam, docenttrainer en schrijfcoach, en werkte als docent en onderzoeker in diverse sectoren van het hoger onderwijs.

cover15-07-2022

ISBN 9789024437436

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 152 pagina's

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Onderwijs en opvoeding > Docent professionalisering
Communicatie > Communicatieve Vaardigheden

Studenten aan hogescholen en universiteiten produceren flink wat teksten: papers, essays, verslagen, scripties en allerlei beroepsproducten. En al dat werk moet worden ‘nagekeken’. Docenten en begeleiders besteden veel tijd aan het geven van feedback. Maar worden studenten er eigenlijk wel beter van?

 

Dit boek presenteert alternatieven voor ‘commentaar leveren’ of ‘correctie’, namelijk activerende feedback die studenten aanzet om beter te (leren) plannen, schrijven, evalueren en herschrijven. De boodschap is: geef de schrijvers ‘het nakijken’. Een belangrijke tussenstap hierbij is: stilstaan bij mogelijke oorzaken van schrijfproblemen, zoals kennisgebrek, onvoldoende vaardigheden, attitude en/of omstandigheden. Deze analyses maken feedback heel wat efficiënter.

 

De inhoud van dit boek is gebaseerd op een unieke bundeling van wetenschappelijk onderzoek en meer dan 30 jaar ervaring met schrijfonderwijs en -begeleiding in het hoger onderwijs. De auteurs geven algemene feedbackstrategieën en concrete tips voor het verhogen van motivatie en self-efficacy van studentschrijvers, voor feedback bij veelvoorkomende tekstproblemen, voor de inzet van peer feedback en voor het voeren van efficiënte begeleidingsgesprekken.

 

Joy de Jong coördineert het Skills lab aan de Universiteit Utrecht, is docenttrainer, schrijfcoach en auteur van het Handboek Academisch Schrijven. Ze deed onderzoek naar scriptiegesprekken. Jacqueline van Kruiningen is lector Taalontwikkeling aan de Hogeschool Rotterdam, docenttrainer en schrijfcoach, en werkte als docent en onderzoeker in diverse sectoren van het hoger onderwijs.

U heeft geen toegang tot deze publicatie
Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop
Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.Naar de webshop
Inloggen met uw account
Heeft u al een account, of heeft u een activatiecode voor deze publicatie? Log dan eerst in of maak een account aan.